1- درباره رقبای خود تحقیق کنید
• برای شروع ایجاد فرصتها و رشد کسبوکار ، بسیار مهم است یک تحقیق اولیه انجام دهید تا به شناسایی استانداردها برای ارزیابی پیشرفت کسب و کار خود کمک کنید .
• رقبای شما بهترین منبع دادههای رشد کسبوکار هستند . مراحل زیر را تکمیل کنید تا به طور متوسط نرخ رشد سالانه رقبا پی ببرید:
1. آمار و دادههای رشد تاریخی شرکتها را در حوزه کسب و کار / یا نیچ مارکت (Niche Market) هنگامی که شروع به کار کردند و در طول زمان ، استخراج کنید .
2. مقایسه اندازه اولیه به اندازه فعلی شان برای محاسبه نرخ رشد آنها .
3. از دادههای چند رقیب برای رسیدن به یک نرخ رشد سالانه متوسط استفاده کنید .
4. این شکل یک معیار برای ارزیابی رشد کسبوکار شما در برابر رقبای خود فراهم می کند.
5. دقت کنید که شرایطی را در نظر نگیرید که ممکن است منجر به افزایش (یا کاهش) نرخ رشد معمولی شود ، برای مثال در شروع (با منابع بازاریابی زیاد) ممکن است نرخ رشد بالاتری نسبت به یک کسب و کار ثابت داشته باشد.
2- مسائل مالی خود را ارزیابی کنید
• بسیاری از کسب و کارها در نتیجه مدیریت ضعیف مالی شکست میخورند . بیشتر از این که ، یک برنامه کسبوکار برای کمک به راهاندازی کسبوکار مورد استفاده قرار میگیرد ، ولی فراموش میشود و در قفسه جا میماند و خاک می خورد.
• سود و زیان ، فروش ، بدهی ها ، جریان پول نقد و … در ترازنامه را استخراج و تجزیه و تحلیل کنید تا پاسخ سوالات زیر را به دست آورید:
• نتایج واقعی شما با پیش بینی های مالی اولیه شما چگونه است؟
• این نتایج را با نتایج رقبا خود مقایسه کنید؟…
• آیا شما برنامه ای یا سیستمی برای تضمین رشد مالی دارید؟
• چه کسی مسئول اجرای این طرح است؟
• آیا برای اجرای برنامه خود نیاز به کمک خارج از سازمان دارید؟
• همیشه سعی کنید سود حاصل کنید . برای مثال ، اگر هزینههای کسبوکار در حال افزایش است ، افزایش قیمتها را در نظر بگیرید .
• فراموش نکنید – جریان نقدینگی عملیاتی خالص مقدار پول نقدی است که یک شرکت پس از پرداخت صورتحساب های خود دارد. اگر جریان نقدینگی خالص عملیات کمتر از سود پس از مالیات باشد، شما بیشتر از درآمد خود خرج میکنید .
3- سطح محصول و / یا خدمت خود را ارزیابی کنید
با انجام یک مرور جداگانه از هر محصول یا سرویس در کسبوکار خود، قادر به ارزیابی آن خواهید بود:
• کسبوکار شما چطور عمل میکند
• سطح ارزشی که شما به مشتریان خود انتقال می دهید چقدر است؟
• هزینه های تولید و / یا مسائل مربوط به خدمات چقدر است؟
باید:
• سطوح تولید یا خدمات واقعی را با سطح “بهترین حالت” خودمقایسه کنید.
• محاسبه خسارات مالی مرتبط با هر مساله تولید یا خدمات – هزینه اجرای اقدامات اصلاحی بعدی
• محاسبه زیان مالی مرتبط با هر مسئله تولید یا خدمت – هزینه اقدامات اصلاحی بعد
• اگر شما مشکلاتی را کشف کنید، ممکن است لازم باشد که برخی تصمیمات سخت بگیرید و اصلاحاتی را در این قبیل اعمال کنید.
• شناسایی و حذف علت های اساسی سطح پایین تولید/ خدمات مانند مدیریت نالایق و یا توسعه مهارتهای ناکافی
• کار بر روی دلایل عودت محصول یا شکایات خدمت، اختلال در زنجیره تولید و یا مشکلات خرابی مانند خرابی تجهیزات مکانیکی یا عدم صلاحیت تامین کنندگان ، شایع ترین مشکلات هستند
• کاهش تقاضای مشتری یا کاهش روحیه کارکنان نیز می تواند سطح تولید یا خدمات را کاهش دهد، بنابراین در نظر داشته باشید که مشکلات تولید و خدمات مختلف نیاز به راه حل های مختلف برای حل موثر دارند.
4- منابع انسانی خود را ارزیابی کنید
اجرای یک آنالیز هزینه و عملکرد جداگانه برای هر عضو ( یا دپارتمان ) یک روش عالی برای ارزیابی تلاشهای منابع انسانی است . استفاده از KPIs ، بازبینی عملکرد و ارزیابی به شما کمک خواهد کرد تا رشد کسبوکار را از طریق انگیزه و مسئولیت پذیری افزایش دهید .
باید :
۱. مقایسه هزینههای کل نیروی کار و درآمد ناخالص در یک فاصله زمانی خاص
۲. از KPIs ، بازبینی عملکرد و ارزیابی برای کمک به کارکنان در مورد نحوه انجام آنها و توسعه بیشتر و یا آموزش بیشتر برای بهبود آنها استفاده کنید.
5- بازاریابی خود را ارزیابی کنید