تحقیقات بازار انجام بدهیم

چگونه تحقیقات بازار را در 5 مرحله انجام دهیم

101

– آنچه در این صفحه می خوانید :
• هدف تحقیق خود را مشخص کنید
• درباره بازار خود ، مشتریان و رقبای خود تحقیق کنید
• اطلاعات خود را جمع‌آوری کنید
• نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری کنید

چگونه تحقیقات بازار را در 5 مرحله انجام دهیم

برای راه اندازی یک کسب‌وکار موفق ، نیاز است درباره مشتریان ، رقبا و صنعتی که در آن فعال هستید اطلاعات داشته باشید .

تحقیق بازار شامل پرسیدن سوالات درست ، به روش درست ، از افراد درست است . این برای شما مسیر کسب و کارتان را مشخص خواهد کرد و به شما کمک می‌کند زمانی که مشتریان محصول یا خدمت مربوط به شما را می خواهند، گزینه اول باشید و اینکه مشتریان چقدر حاضر هستند برای محصول یا خدمت شما پول پرداخت کنند.

زمانی که تحقیق بازار را انجام می‌دهید می‌توانید از یافته‌های خود به دو روش استفاده کنید:

  1. یک کسب‌وکار جدید آغاز کنید و برنامه بازاریابی خود را بنویسید .
  2. موفقیت برنامه بازاریابی فعلی خود را اندازه بگیرید .

۱.  هدف تحقیق خود را مشخص کنید

چه چیزی می‌خواهید در مورد مشتریان تان و یا بازارتان بدانید؟

اولین قدم در فرآیند تحقیق بازار این است که اهداف تحقیق خود را تعریف کنید. اطلاعات کلیدی که می‌خواهید از تحقیقات تان برای کشف آن استفاده کنید چیست؟

با تعریف آنچه قصد دارید با آن شروع کنید، می‌توانید تحقیقات خود را متمرکز و موثر نگاه دارید.

برای مثال، ممکن است بخواهید تصمیم بگیرید که محصول یا خدمت جدید را راه‌اندازی کنید.سپس فرآیند تحقیق شما این خواهد بود که ارزیابی کنید که آیا محصول یا خدمت جدید شما مورد پذیرش قرار خواهد گرفت یا خیر، و مشتریان چه مبلغی حاضر به پرداخت هستند.

 

۲. توسعه سوالات تحقیق

زمانی که یک هدف را شناسایی کردید ، لیستی از سوالات تحقیق برای بازار ، مشتریان و رقبای خود تهیه کنید .

برای مثال :

بازار شما :

جمعیت کلیدی بازار شما ، مانند سن و جنسیت چه هستند ؟

ورود شما بر بازار یا مشتریان چه تاثیری خواهد داشت ؟

آیا منطقه‌ای که شما در آن فعالیت می‌کنید دارای یک اقتصاد باثبات است ؟

مشتریان شما :

مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چگونه رفتار می‌کنند ؟

آن‌ها کجا قرار دارند ؟

مشخصات یک مشتری ایده‌آل برای کسب‌وکار خود را مشخص کنید ؟

رقبای شما :

مشخصات یک رقیب معمولی برای کسب‌وکار خود را مشخص کنید ؟

نقاط قوت اصلی رقبای شما کدامند ؟

ضعف‌های اصلی رقبای شما کدامند ؟

۳. تحقیقات خود را جمع‌آوری کنید.

دو دسته از مجموعه داده‌ها وجود دارد ، و هر دوی آن‌ها براساس سوالاتی است که می پرسید :

اطلاعات کیفی بیشتر تحقیقی است و شامل تعداد کمتری از پاسخ دهندگان ( گفتگوی گروهی متمرکز focus groups و مصاحبه‌های عمیق ) است .

اطلاعات کمی برای ترسیم نتیجه‌گیری‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل تعداد زیادی از پاسخ دهندگان ( نظرسنجی و پرسشنامه ) است .

یک ” بله ” یا “نه ” را می‌توان از طریق تلفن به پایان رساند ، اما درک گزینه‌های شخصی مانند ترجیحات رنگی معمولا ً نیاز به یک نشست رو به رو دارد .

برخی از روش‌های رایج برای جمع‌آوری داده‌ها عبارتند از:

نظرسنجی تلفنی

پرسشنامه های ارسال شده

نظرسنجی‌های آنلاین

مصاحبه شخصی

۴. یافته‌هایتان را تفسیر کنید

چه چیزی را کشف کردید ؟

اهداف تحقیقاتی خود را در مقابل ذهن خود نگاه دارید و به راه‌هایی برای بهبود نحوه سازماندهی گروهی داده‌های تحقیق خود نگاه کنید – این کار نتیجه‌ای که از این مسیر به دست می‌آید را ساده‌تر می‌کند .

در اینجا چند نکته برای سازمان داده های شما آورده شده‌است :

هر گونه گرایش‌های اصلی را شناسایی کنید – استفاده از فهرست‌ها ، جداول ، نمودارها و نقشه‌های ذهنی را برای سازماندهی داده‌های خود در نظر بگیرید .

از برنامه بازاریابی خود برای تجزیه و تحلیل داده‌های خود برای مشخص کردن نقاط قوت ، ضعف ، فرصت‌ها و تهدیدات استفاده کنید .

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در فرآیند تحقیق بازار ، تفسیر یافته‌های شما است . این تحقیقات به شما چه می‌گویند ؟ با پاسخ به این سوال ، شما قادر خواهید بود درک کاملی از آنچه که تحقیق نشان داده‌است بدست آورید .

۵. نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری کنید

به خاطر داشته باشید که هر نتیجه‌ای که به دست می‌آورید باید با اهداف تحقیق اولیه و اهداف کسب‌وکار خود همسو باشد.

تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده را بررسی کنید :

اطمینان حاصل کنید که هیچ فاصله‌ای وجود ندارد .

روند و یا مشکلات عمده در حوزه کاری خود را بررسی کنید .

نقاط قوت ، ضعف ، فرصت‌ها و تهدیدها را آنالیز کنید .

از تحقیق خود برای تصمیم‌گیری درباره آمیخته بازاریابی خود استفاده کنید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.